fredag, april 18, 2008

Fredag

Lunchen smakade bra. Folk är upprymda över vädret. Klädseln lättas, halsdukarna hänger löst. Jag har sällskap av Anders till de sötsurmarinerade räkorna, med vindruvssallad, olivcouscous och ajvar relish. Vi pratar fjällfärd. Det måste planeras.

Eftermiddagen följer traditionen. Stressen stiger ju längre klockan går mot fem. I sista stund kommer beställningarna för Shanghai.
- Jag är ute i tid, säger kunden. En positiv, välkänd kund med glimten i ögat.
- Jaha, säger jag. Jag förstår - Det gäller nu på måndag, förstås.
- Just det.

Att Kina är "i ropet" är helt klart. Jag får in extraarbete med fem resenärer, som gör ändringar i sina Kinaresor. Nya planer, nya tider, och visumen skall också klaffa. Om de bara visste vilket jobb det innebär. Mina kolleger säger att det är jag som får alla omskrivningar.

- Du är ju så duktig på det.

Hm! Alla andra är så glada att slippa.

---

Iväg från jobbet vid halv sex, i alla fall. Vi drar till skogs.

Snart sitter jag där. Vårljuset silar in på mitt whiskyglas. Middagen väntar. Ute sjunger koltrasten för full hals.

Svanar över himlen.




*****


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: