söndag, mars 02, 2008

Tips

En tid i min ungdom (Min relativa dito.) unnade jag mig lyxen att prenumerera på den amerikanska kulturmusiktidningen Rolling Stone. Välmatade nummer dunsade ner i brevlådan då och då, med oregelbundna mellanrum. Den skulle komma varje månad, men eftersom tidskrifter gick med båt på den tiden, så hände det att två nummer kom med bara någon dags mellanrum. Å andra sidan hade man då fått vänta sisådär två månader sedan förra numret.

Jag vet inte vad tidningen står för idag, men då var den fullmatad med reportage av det mer djuplodande slaget. Det handlade om musik och dess utövare. Tidningen var i stort format, det vill säga ungefär som en normal kvällsblaska. Men med högre papperskvalitet.

Ofta fängslades jag av bilderna. Porträtten. Och främst av alla fotografer var Annie Leibovitz. Omsorgsfullt bearbetade, från tagningstillfälle till publicering. Konstfullt arrangerade. Hon blev snabbt ett namn och artisterna köade för att bli fotograferad av henne.

Men hon var bredare än så. Och på nittiotalet dokumenterade hon även delar av tragedien i före detta Jugoslavien.

Ikväll klockan 22.05 visar SVT 2 en dokumentär om henne.
Den tänker jag se.

*****



Rolling Stone Magazine

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: