onsdag, februari 13, 2008

Tolkningsföreträde II

Tack för alla kommentarer på mitt förra inlägg.

Resultatet var i och för sig rätt förutsägbart. Det blir ett barn, älskat, unikt och förhoppningsvis respekterat.

Färgen spelar alltså ingen roll, om jag skall tolka er som svarat.

Maja pekar på att färg i vissa sammanhang har betydelse. Det ger samhörighet:
"Visst är det viktigt vilken färg Obama sägs ha. Som färgad/svart (eller hur man väljer att uttrycka det) kan han vara en viktig representant för grupper av människor som pga sin hudfärg blivit förtryckta o/e berövade chanser i livet.

I motsats till de ofärgade/skära som suttit i politisk, ekonomisk och militär makt rakt igenom historieböckerna. De kan säga att hudfärg inte spelar någon roll... (kanske för att de inte har någon själva?)"


I USA är det uppenbarligen fortfarande viktigt vilken färg man har.Hade svaret blivit "svart" på alla mina uppställda alternativ, om jag frågat där?

Undrar vad svaret blivit om jag ställt samma fråga i en by i det inre av t.ex. Nigeria? Vitt!?

Hade sedan det barnet flyttat till USA och gjort anspråk på presidenttiteln hade det blivit svart igen.

Märkligt!

*****


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: