onsdag, december 26, 2007

En bra journalist...

.. kännetecknas av tydlighet och viss pedagogisk förmåga. Enligt mina kriterier, alltså. Vet inte om du håller med.

Det jag menar är att journalisten skall informera sig, reda ut, och sedan rapportera vad som hänt, eller framkommit.

Idag hörde jag ett inslag i ekot, som berättar om hur äldre akutpatienter, sällan kan berätta vilka mediciner de "står på", när de söker hjälp.

"Står på"???

Kanske använder man det uttrycket inom vården. Ett fackuttryck. Men en god journalist borde nog säga, eller skriva, "använder".

Ett annat liknande vårdrelaterat talesätt är "sätta ut en medicin". Om jag inte minns fel betyder det att patienten skall sluta använda just det preparatet. Uttrycket har jag också både hört och läst i media.

Dålig svenska, eller snarare fackspråk, som en journalist bör översätta.

Det är inte fiiiint att svänga sig med obegripligheter.
Om nu någon trodde det.

*****


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: