torsdag, oktober 04, 2007

Mina advokater...

.. kommer att höra av sig.

Vaknar av ett herrans liv mitt i en dröm. En asfaltskärare försöker diskret göra hål i gatan en bit bortanför mitt sovrum. En baklastare dänger skopan i marken, lossar den och byter till en annan. Tappar den med en smäll. Huset skakar nästan. Det känns i alla fall så. Asfaltskäraren skriiiiiiiker.

Klockan är tjugo över fem. Det är knappt gryning.

Lyckas till slut somna om under kuddarna, men sover oroligt. Kommer jag att höra väckarklockan?
---

Frukost kvart i sju. Då sätter en sådan där vibrationsmaskin igång på gården. Bostadsrättsföreningen lägger om gårdsbeläggningen. Vibrationerna fortplantar sig rakt in i husets betong och allt samtal, allt radiolyssnande är förgäves.

Vad är det, som får ett antal gubbar att kliva upp mitt i natten för att göra ett jobb, helt ologiskt, utan hänsyn, och totalt obehövligt, i alla fall just vid den tiden?

Är det övertidsersättningen?

När jag cyklar till jobbet strax före klockan åtta, är allt lugnt. Alla redskap, alla traktorer står stilla.
Gubbarna är borta...... på lunch?!

Som sagt: Mina advokater kommer att höra av sig!
Om jag hade några.

*****

Inga kommentarer: