onsdag, augusti 01, 2007

Vem?

Jag är inte vegetarian, eller vegan. Kött ingår i olika former i min normalkost. Men långt ifrån alltid. Fisk äter jag ofta. Grönsaker och frukt försöker jag klämma i mig ett kilo av varje dag. Det lyckas oftast.

Härom dagen kom en rapport om att köttkonsumtionen ökat med 16 kilo per person och år. I snitt. Detta sedan 1990.

Men alltså!?? Hur bär de sig åt, de där svenskarna. För min egen del kan jag bara inte tänka mig att jag äter mer kött nu än då. Troligen mindre. Så någon jäkel sitter och klämmer i sig mina 16 extra kilo också. Helt otroligt.

Tyvärr är trenden ett dåligt tecken. Att producera kött är nämligen mycket kostsamt för miljön på olika sätt. Dels används odlad gröda för att föda djuren. Dels går kossorna omkring och fiser, så att växthusgaserna ökar.

Vi borde alltså minska vårt köttätande istället för tvärtom. Själv bidrar jag som sagt genom en ökad frukt-, grönsaks- och annan vegetarisk kost. Nötkött äter jag i stort sett aldrig. Men så har jag förmånen att få tag på ren och älg istället. Kött som produceras "av sig själv".

Och inte har jag ökat konsumtionen. Snarare tvärtom.

Jag vill gärna veta vem det är, som käkar mina 16 kilo extra.
Är det du?


*****


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: