tisdag, juni 26, 2007

Rensa

Vilka dåliga bilförare det finns. I mängder! Och de verkar föröka sig med svindlande hastighet.

Vi har flyttat ut till stugan för sommaren och jag pendlar till jobbet varje morgon. Egentligen borde jag föra statistik, men den skulle bli alltför dyster. Bortser jag från fortkörarna, så är det blinkers och rondeller som verkar föra med sig de största problemen för de flesta bilisterna. Privat- eller yrkestrafik spelar ingen roll. Det är fullständigt genomuselt.

I en rondell, där jag blev stående kom 7-8 bilar från motsatt håll och gjorde vänstersväng. Inte en enda använde blinker. Jag var flera gånger på väg att köra in i rondellen, eftersom jag antog att de skulle fortsätta rakt fram. I en annan, där jag också skulle svänga var jag den ende i en rad på fem bilar, som hade hittat den där lilla spaken, som är så användbar.

Sen skall vi bara inte tala om vilka varianter av filkörning som grasserar i just rondeller.

Nej - Fram för omprövning av körkort. Vart femte år. Det skulle antingen rensa ut ett antal förare, eller få dem att skärpa sig. Som det nu är, är slappheten alltför utbredd.

Men att föreslå något sådant är väl förstås hets mot folkgrupp.
Genast skulle några ställa sig upp och skrika om kränkning och förlorad integritet.

*****


Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: