söndag, juni 17, 2007

En filosolisk fråga



En sval men solig morgon. Himmelen är himmelsblå. Vad skulle den annars vara. Frukost på altanen. Fågelsång och humlesurr. En och annan geting.

Fil, müsli, the, grekiskt lantbröd, ost, juice. En skiva Jokkmokkskorv, den basturökta, prisbelönta. Jo - SM-guld förra året.

Solen är stark. Urstark. Ozonhålet vidöppet. Man känner nästan hur det bränner.

Och jag vet att jag ställt frågan förr. Men inte fått något nöjaktigt svar. Varför blir filmjölk dålig efter fem minuter i solen. Jag menar inte att den blir varm. Det är inte det. Det är smaken som förändras. Den blir fadd och konstig, och man stressar i sig sin tallrik, utan att få känna den fina syrliga smaken, som är så god. Särskilt en sommarmorgon.

Så nu vill jag veta, vad det beror på. Den bästa av läsekretsar får komma med svaret. Kom igen! LindaLotta borde vara sakkunnig på området. Men även andra är välkomna med teorier. Och har ni aldrig upplevt fenomenet, så prova en gång, så förstår ni vad jag menar.

Filosoli - en smakfråga.


*****

Inga kommentarer: