onsdag, april 04, 2007

Waterloo

- Du får nr 1066.
Jag köper ett nytt lunchkort. Tio luncher 620 spänn.
- Jaha, sade jag. Vet du vad som hände då.
Magnus, som jobbar bakom disken idag, ser ut som ett frågetecken.
- Vadå?
- Ja, vad hände år 1066, frågar jag envist.
- Haha. Inte en aaaning. Hände det nå’t då?
- Men! Får ni inte lära er något nyttigt i skolan nuförtiden. Slaget vid Hastings.
- Aldrig hört talas om.
- Jaså, säger jag. Men fråga Emma. Hon är klok och bildad.
Jag ger honom en blinkning.

Emma dyker upp med mina fetaostfyllda biffar.
- Fråga nu, uppmanar jag Magnus.
- Emma! Bert vill veta vad som hände 1066.
- 66?
- Nej, år 1066, fyller jag i.
- 1066. Nej, ingen aaaaning.
Magnus triumferar.
- Där ser du. Det är ingen mer än du som vet, säger han.

Lugnet återställs och jag börjar hugga in på den goda lunchen.
En stund senare dyker Håkan upp.
- Det var något känt slag, säger han.
Alltid en förbättring. Han är ju också tjugo år äldre än personalen här.
Han köper också ett kort.
- Haha. Jag fick 1067! Vet du vad som hände då?
- Inget, sa jag.

Håkan har träff med andra kolleger, så jag blir sittande ensam tills en annan stammis anländer. Jag känner honom inte, vi har bara utbytt åsikter om maten och vädret.

- Kan jag slå mig ner här?
- Javisst, varsågod, säger jag.

Naturligtvis kan jag inte låta bli att testa även honom. Nu är det Magnus som uppmanar mig.
- Du, som är en man av bildning… Vad hände 1066. Jag blir anklagad här för att jag är den ende som vet. Men du kan säkert.
- Bayeux-tapeten, blev det oväntade svaret. Finurligt också.
- Ja just det, sa jag lite förbluffad.
- Den visar slaget vid Hastings, och avbildar även en komet. Vet du vilken?
- Halleys komet, replikerar jag ormtungesnabbt.
Och vi skrattar åt Magnus frågeteckensnuna.
- Ni är ju inte kloka.

Vi kokar ihop en liten sammansvärjning, min bordskamrat och jag. Mest på hans initiativ.

- Nå! När stod slaget vid Waterloo, då?

Både Magnus och Emma svarar, nästan unisont.
- 1974 i Brighton.

Vi återgår till vårt nyss inkomna kaffe.
Som vi dricker under tystnad, och lätt bedrövelse.

*****



Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: