måndag, mars 05, 2007

Va? - Jag och Törnman

Hoppla! Vad läser jag på NSD Debatt idag?

Se på Island! Landet är lika stort som Norrbotten och har nästan lika stor befolkning. Island är ett av de länder som utvecklas starkast i världen. Medellivslängden för både män och kvinnor är i topp i världen.

Isländska kapitalister och företag är de som starkast växer i storlek och styrka på världens börser. Landet har egentligen bara fisket och billig energi som naturtillgångar.

Med den jämförelsen skulle Norrbotten kunna klara sig ännu bättre än Island som region eller fristående stat om det tillfället gavs.

Vi har naturtillgångar som vida överstiger Islands. Vi har också större närhet till de mest växande regionerna i världen.


Plötsligt har herr Törnman fått goda idéer. Undrar varifrån. Kanske här. Eller här.

Nåja - Jag var i varje fall först. Fast jag vet inte om jag skall ta det som en komplimang... att jag och Törnman är överens, menar jag. Att han fått en bra idé, kanske är min förtjänst. Jag föredrar att tro det. Kirunabor läser min blogg. Det vet jag.

*****




Läs hela debattinlägget.
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: