torsdag, mars 15, 2007

Klipskt

- Hur vettigt är det att regeringen gett tillstånd till 75 nya privata frisörskolor?

Min frisör skakar misslynt på huvudet åt att branschen håller på att kollapsa. Först pumpar der kommunala skolorna ut frisörer till arbetslöshet. Sedan fylls det på med privata utbildningar.

- Nu senast Kalix kommun, som dragit igång en utbildning "för att så många vill bli frisörer". Men vem skall de klippa?

Handen på hjärtat. Hur många frisörer finns det. I den här stan är de lika många, som pubarna i en engelsk småstad. En i varje kvarter. Så jag håller med.

- Det här kommer att få precis motsatt effekt mot vad regeringen förespråkar. Det kommer att bli en massa "frilansare", som klipper folk hemma. Svart. Och hur blir det med miljön? Jag måste ha tillstånd för att ha min verksamhet här, miljötillstånd också, eftersom vi handskas med en del känsligt material. Hur skall det se ut när det börjar släppas ut toningsvätskor i slasken därhemma?

Så säger en småföretagare i Sverige.
De som regeringen skulle måna om.
Tillsammans med miljön.

Men jag blev fin.
Som vanligt!

Och förresten:
Fler pubar åt folket!

*****



Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: