torsdag, februari 01, 2007

I kväll blir det mörkt...

.. i stugorna, om man får tro ett mejl, som gått som en löpeld genom inboxarna hos många, verkar det som. Dock inte i min.

Det hela går ut på att vi alla skall släcka ut all el i våra bostäder under fem minuter ikväll kl 1955. Du missar alltså vädret i Rapport.

Enligt mejlet, som jag läst hos andra, skall detta vara ett inititiv av något som heter Planet Alliance, eller Alliance for the Planet. Det är lite si och så med att få uppgift om vem som ligger bakom initiativet och eftersom man påstår att detta är en gemensam aktion som "många miljöorganisationer står bakom", så började jag titta på Svenska Naturskyddsföreningens och Greenpeace hemsidor. Inte en bokstav om detta.

Nåväl. Till slut hittade jag ursprunget via en engelsk hemsida. Det visade sig att startnycken fanns i Frankrike. En organisation som kallar sig l'alliance pour la planete. De har uppropet på sin första sida.

Egentligen spelar det ju ingen roll, vem som ligger bakom. Aktionen är ju intressant att prova. Själv är jag på konsert just då, så hemma hos mig är det mörkt i vilket fall som helst. I flera timmar.

Fem minuters blackout har vi väl alla varit med om någon gång, i något sammanhang. Sedan får vi se om det blir någon uppföljning om vilka eventuella effekter denna civila (o-)lydnad kan få.

Om inte annat så för att visa elproducenterna vem som egentligen bestämmer; Släck!

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: