söndag, februari 11, 2007

Efterfest

Alla var där. Det vill säga 150 personer, eller något sådant. Födelsedagsfest. Glitter, fnitter, Birgittor, han som sitter i justitie, läraren från Boden, polisen, smyckerskan från KH, delar av tornedalsakademien, Sparbanken Nord, V, C, Fp, Massa media, svängdörrar och jag. Och en hövding.

Det var drinkar och mingel, nya bekanta, gamla likaså. Och hon,.. va?! Och dom... nej vad kul! Inte visste jag att du...

Det var mat, det var tårta, det var dans, det var uppdrag. Och de nominerade är...

Twist, blues, country, lurviga ben och släta hjässor. Frasande siden och svängande höfter. Skratt, lite gråt, en och annan eftertanke.

Varmt. Luftning på trappan. Minus tjugo. Stjärnklart. Diskuterade uteblivna norrsken med M.

Allsång och Kalixälv, Hit the road Jack på meänkieli. Nästan.

Gubbröra och öl.

Sent. Taxi, delad.
"Vi börjar med Stationsgatan."
"Jag betalar."
"Nä, du betalade ju dit."
"Äsch!"
"Jo."
"Men ni betala' ju förra gången."
...
"Du får bjuda på lunch nå'n da'. Tack för ikväll. Gonatt och hej."
"Då måste du komma till Piteå."

Jag stänger taxidörren mitt i en slinga andedräkt därinnifrån.

Sover länge.

Törstig.





PS. Tack S och B! Och T och T (förstås)!

Inga kommentarer: