torsdag, december 28, 2006

Plats!

 Att vara arbetssökande är att vara livegen. Mer eller mindre. Konstigt nog brukar det vara de (och i stressiga och dåliga tider, även jag) som har arbete, som tycker att det istället gäller dem.


Men att vara utan jobb är att förlora sin frihet. Du är tvingad att "stå till arbetsmarknadens förfogande". Man måste vara ständigt beredd, att ta jobb, som dyker upp. Annars....!


Ibland dyker ett brev ner i brevlådan. En Platsanvisning. En tillsynes välvillig och insmickrande service från Arbetsförmedlingen. Här kommer ett guldkantat erbjudande. Du är utvald! Någon snäll och oskyldig och livegen medarbetare har matchat min profil mot inkomna jobbtillfällen och beslutat erbjuda mig den unika chansen att söka ett jobb.

Men sedan har medarbetarens ondskefulla chef tvingat fram följande rader:
"Du är skyldig att söka detta arbete. ..... Vi måste meddela din arbetslöshetskassa ... om du inte söker arbetet/om du söker och får arbetet, men tackar nej till det. I så fall kan arbetslöshetskassan sänka, eller dra in din ersättning."

Sitt! Plats!!!

Jag förstår att den där medarbetaren bara följer sina instruktioner.
Om inte annat så för att hålla byråkratin vid liv.
Drar sitt strå till stacken.

Så det är väl bäst jag gör samma sak och lyder.
Söker den där halvtidstjänsten.

I Borås!


Posted by Picasa

Inga kommentarer: