tisdag, november 28, 2006

Omskuren från avvärlden

Ingen anslutning. Ingen kontakt med servern. Det går inte att ansluta till den aktuella sidan. Försök igen!

Klick!

Det går inte att ansluta till den aktuella sidan.
Försök igen!

Klick!

Äh – Jag startar om datorn, säkert något som hakat upp sig, bara.

Samma resultat! Och jag känner mig ställd. Totalt ställd! Så beroende har jag blivit. Tydligen!
Provar lite fult att hitta ett trådlöst oskyddat nätverk. Min kriminella ådra.

Inga trådlösa nätverk som är nära nog hittades.

Och ute ringer kyrkklockorna, från domkyrkan. Klockan åtta på morgonen! Är det krig, statskupp eller upplopp? Inget har jag hört på radions nyhetssändningar.

Ringer Telia 90200. En dator svarar.

Välkommen till Telia.
Pling plong
Här beskriver du ditt ärende
med egna ord
istället för att knappa dig fram.

Gäller det
… beställning
… fakturafrågor
… felanmälan

- felanmälan

Jag måste få veta lite mer om ditt ärende.

Gäller det
… telefon
… kabel-tv
… Internet eller e-post

- Internet

Gäller det
… uppringd anslutning
… bredband

- det gäller bredband

Bredband!? Är detta riktigt?

- ja

Knappa in det telefonnummer
som abonnemanget är knutet till


Knipp knapp knipp knapp knipp

Vi undersöker nu din anslutning.
Det kan ta någon minut.
Vi ber dig dröja kvar.


Tap taptap tap … med foten i golvet.

Vi har upptäckt
att du inte har
någon anslutning till Internet.

Jaså?
Felet bör vara åtgärdat
den tjugo åttonde nov emb er
tjugo hundra sex,
I år? Vad skönt!
klockan elva och tret tio.
Vill du ha ett SMS
när felet är åtgärdat?
Tryck 1.


Ett.

Tryck in ditt mobilnummer.
Avsluta med fyrkant.


Tryck tryck tryck tryck tryck tryck tryck tryck tryck tryck och fyrkant.

Ett SMS kommer att skickas till
det angivna mobilnumret
när felet är åtgärdat.

Tack och välkommen åter.


Jaha!


Och där får ni sitta och vänta.
Och undra.
Vad har hänt med Bert? Är han sjuk? Har han paus?
Herregud – all min intellektuella stimulans håller på att gå förlorad.

Händer vrids av oro.
Inget har hörts.
Ångesten kryper inpå.
Svetten bryter fram.


Visst?

Säg att det var så!
Pliiiiis…
Snälla.


Inga kommentarer: