onsdag, maj 10, 2006

Om en bild


Teater i klass 4. Hjälten är jag, som står inför trollfar för att förhöras. Varför har jag kommit till trollberget? Vad vill jag? Svaren får jag hjälp med, av den goda fen, som kommer in från höger.

Trollen har stulit solen, och förvarar den i en kista, för att den inte skall kunna lysa. Troll spricker som bekant om solljuset träffar dem. Mitt uppdrag är naturligtvis att försöka ta tillbaka solen till människorna. En ädel uppgift.

Trollfar spelas av Anna-Lena och trollpojkarna i bakgrunden heter från vänster, Jan S, Kurt (skymd), Inge, Jan N, Kent och Leif. Fen heter Ingrid.

Den här pjäsen var en tvåaktare, som vi spelade för hela skolan och även på turné till andra skolor i närheten.

Lägg märke till sockiplasten, som jag har på fötterna. Finns sådana ännu?

Jan S har aldrig riktigt kommit över, att jag alltid fick hjälterollen i våra uppsättningar. Han fick nöja sig med att spela troll. I olika skepnader. Men osämjan har aldrig varit starkare än att vi hållit kontakten genom livet. För en tid sedan fyllde han år. 57 stycken. Vi var skolkompisar till och med femte klass. Vi har dessutom jobbat som kolleger i massor av år.

Övriga framstående skådespelare har jag ingen kontakt med, men ibland känner man igen någon på stan.

Hur det gick i den spännande pjäsen?

Uppriktigt sagt, så vet jag inte. Men det var sällan som vi spelade tragedier på den tiden, så det gick säkert bra. Kistan med solen var en flyttkartong, som jag målat illröd med plakatfärg.

Inga kommentarer: