onsdag, april 05, 2006

Hela Sverige skall leva

Känns det igen? Centerns valspråk.

Förra veckans fjällvistelse gav bra exempel. På fjällstationen Låktatjåkko, skall det inte finnas någon mobiltäckning. Stationen ligger fågelvägen ca sju km från E10, eller nio km från Björkliden, som är en by med åretruntbefolkning.

Inte för att jag är mobilberoende. Men jag tycker det är kul att t.ex. sms:a från ovanliga platser till några av mina vänner.

Men från vårt rum, som låg på övervåningen i byggnaden, gick det utmärkt. Bara tre täckningspinnar, men ändå. Fast det är klart...

...På displayen stod det Telenor, eller NetCom GSM. Till närmsta stora ort i Norge är det ca femtio kilometer!

I min mobil finns FM-radio. Försökte få in SMHI på morgonen. Men ack vad jag bedrog mig. Inte en enda ljudvåg korsade etern från någon svensk sändare. Däremot sökte radion glatt upp fem (!!!) norska kanaler.

Vi kanske skulle flytta gränsen.

Heja Norge! Och tack.



(Inlägget skickat till Post- och Telestyrelsen för kommentar. Väntar ivrigt.)

Inga kommentarer: