tisdag, februari 14, 2006

Snurrigt

Just nu befinner jag mig högst upp. Jag tänker nämligen i cirklar. Inte alltid förstås, men ibland. När det gäller år är det så.

Tänk dig en klocka. Då har jag sista februari där tolvan finns. Alltså är jag snart där. Sen går det utför. Mars, april, maj, juni. Konstigt nog är månaderna kortare på våren respektive hösten. Därför ligger juli längst ner, någonstans mellan klockan fem i halv och fem över halv. Sedan fortsätter året med några korta månader. Nyår ligger ju nämligen redan klockan tio.

Hänger du med?

Då tar vi nästa grej. När jag tänker tal tänker jag också i cirklar. Men de är inte slutna. Tänk dig en klocka igen. Talet 1 ligger där klockan 1 finns. Så fortsätter det förstås till 12. Men där händer något. Då sticker talen iväg rakt upp. 13 finns alltså rakt ovanför 12. Och 14, 15 fortsätter uppåt, men böjer av vid 16, som är högst upp på en båge som sedan böjer sig neråt mot 20. Och här börjar det liksom om. 21 ligger vid klockan 2. Sen blir det en ny båge mot 30, som ligger ungefär klockan 9. Sen börjar en ny båge neråt........

Nä - Det här går inte att beskriva, trots att det är fullt logiskt och mycket intelligent.

Eller hur?(Klicka för större bild!)

Någon gång skall jag berätta vad som händer efter 100.
Om du berättar hur du har det i ditt huvud!




Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: