onsdag, januari 04, 2006

Smidigt

Mina kontakter med myndigheter har tidigare varit sparsamma. Har aldrig behövt. Men sedan jag förlorade mitt jobb är det lite annorlunda. Arbetsförmedlingen, förstås, och A-kassa och så vidare, blev för första gången i livet verkliga för mig.

Och nu har jag också fått ta kontakt med Skatteverket.

Det är nämligen så att jag har skattejämkning för mina lån. För detta år hade jag lyckats göra en liten abbrovinkel i den ansökan jag skall fylla i. Jag hade glömt att stryka min löneinkomst och bara fört in min a-kasseersättning. Skatteverket plussade bara ihop summorna och vips...... hade jag jätteinkomster.

När jämkningsbeslutet kom med posten idag, så höll jag på att få hicka.

Snabbt samtal till kundtjänst. Vänlig dam kunde snabbt fatta mitt problem och bad mig ta kontakt med skattekontoret här i stan. Dit kilade jag med raska steg. Det ligger bara runt hörnet.

Ännu en vänlig dam sade med positiv stämma: "Jamen - det är väl inte värre än att jag kan rätta till det!"

3 minuter och 26 sekunder senare var jag på väg därifrån. Ett nytt beslut i handen. Allt fixat!

Heja för byråkrati - som fungerar!

Inga kommentarer: